Blogopmaak

Binnen, buiten, dode hoek.

joeri • aug. 20, 2021

Binnen, buiten, dode hoek. Totdat je er moe van wordt.

 Het standaard zinnetje wat iedere bestuurder 1000 keer gehoord heeft tijdens de rijlessen. En toen je dacht dat je het goed deed, kreeg je het nog een keer te horen.

Je deed toch echt je best, had de route goed onder controle. En toch moest het beter. Natuurlijk niet bij iedereen en jij als lezer bent natuurlijk de positieve uitzondering. Jij deed het direct goed en had het juiste overzicht. Toch is het zo dat 80% zakt op kijken bij het CBR examen. Hier maak ik even geen onderscheid tussen spiegels of kruispunten, maar hou ik het even algemeen.

Je binnenspiegel is je allergrootste vriend in de auto (oké, de volumeknop van de radio als goede concurrent). In je binnenspiegel kan je de toekomst voorspellen, en dus je keuzes die je wil maken aanpassen. Hoe snel komt die auto in de spiegel op mij af, kan ik inhalen, kan ik terug naar de rechter rijstrook om een paar voorbeelden te noemen. In deze spiegel wil je echt een filmpje hebben, beweging zien. Kijk je hier te snel dan mis je echt belangrijke informatie en kan je de verkeerde beslissing nemen.

De buitenspiegel moet je bevestigen dat je voorbij het object bent, waar die fietser zit en of jij bijvoorbeeld veilig kan afslaan. Informatie dichtbij die je niet uit de binnenspiegel kan halen, die geeft alleen het beeld achter je.

De dode hoek, waar zit die? De ene instructeur wil dat je helemaal over de schouder door het achter zijraam moet kijken. Risico hier is dat je al aan je stuur gaat trekken voordat je zeker weet dat je veilig kan opschuiven. Komt je schouder los, vaak gaan je dan al sturen. Ik geef de voorkeur aan over de schouder door "mijn raam", het raam naast de bestuurderstoel.

"Maar dan heb je dus nog steeds plekken waar je niets kan zien" kan je vragen. Klopt. En daarom kijk je minimaal 2 keer voordat je een manoeuvre gaat uitvoeren.
21 mrt., 2024
Ik zeg....denk hier eens goed over na....geen voorbereiding en dan in enkele uurtjes les alle theorie regels beheersen?? De inhoud van een heel boek kennen in een ochtendje en een deel van de middag? Je zal ongetwijfeld je examen gehaald hebben maar ze stampen dan ook werkelijk alleen de vragen erin die je die middag krijgt. Hoe zullen ze aan die vragen komen vraag ik mij dan af. Ik heb weleens gevraagd om als instructrice een dagcursus bij te mogen wonen zodat ik weet waar ik mijn leerlingen heen zou sturen. Er werd mij gevraagd leerlingen daarheen te sturen. Wat schetst mijn verbazing als instructrice werd ik geweigerd de cursus bij te wonen. Ik wilde gewoon betalen hoor. Dan klopt er in mijn ogen iets niet. Het is onmogelijk dat je alle regels beheerst en alle betekenissen van de verkeersborden kent. Erg jammer want je kunt ze dan ook niet in de praktijk toepassen. Vele leerlingen hebben hun theorie maar komen op een kruising aanrijden en weten niet of het nu een voorrangskruispunt of gelijkwaardig kruispunt is. En wat is nu eigenlijk het verschil tussen voorrang verlenen en voor laten gaan? Of het verschil tussen, verkeer, weggebruikers, bestuurders enz. Hebben jullie er weleens over nagedacht dat ook de autotheorie over mensenlevens in het verkeer gaat? Ja ook je eigen leven! Heel hard gezegd zou ik zeggen....zorg dat je donorcodicil in orde is, je red er levens mee. En daarnaast.....het niet beheersen van de autotheorie kost je heel wat meer dure praktijklessen omdat je de regels niet kan toepassen. Die zal je tijdens de praktijklessen allemaal moeten aanleren en dat kost tijd. Thuis twee weekjes goed studeren kost echt veel minder euro's. Met vragen omdat je het niet begrijpt kun je altijd bij mij terecht. Succes met leren!! Vandeweek had een leerling een dagcursus bij aankomst kon de leerling wel de uurtjes les volgen maar ze waren de leerling vergeten in te plannen voor het examen. Tsja.....zo houden ze je ook nog eens aan het lijntje www.autorijschoolodette.nl
door joeri 23 jan., 2023
Hard natuurlijk. Gewoon even lekker volume op 10 tijdens de warming up, lekker inschieten op het ritme en jezelf oppeppen voor de wedstrijd. Maar daar gaat dit stukje nu net niet over.
door joeri 20 okt., 2022
Daar kan ik mijzelf zo aan ergeren
22 mei, 2022
 Je wilt je rijbewijs halen en je gaat zoeken: typt rijschool en je plaatsnaam in en plop, daar komen resultaten
door joeri 21 feb., 2022
Dat is er niet beter op geworden de afgelopen periode.
door joeri 15 feb., 2022
Goedkope lessen, hoog slagingspercentage, goede referenties of juist een goed gevoel?
door joeri 05 jan., 2022
Zoveel als nodig om een goede bestuurder te worden!!
door joeri 01 jan., 2022
3 glazen alchohol op 1 avond is eigenlijk al teveel, zelfs voor de allerbeste bestuurder. Wees slim, zoek een BoB of neem een taxi of uber!
door joeri 02 dec., 2021
Mag je eindelijk rijden, zijn er strengere regels
ADHD Rijles verkeer
door joeri 30 okt., 2021
Er zijn 3 soorten ADHD (Inattentive, Hyperactive en Combined) met daarnaast nog een veel groter spectrum aan verwante zaken zoals autisme. Afgezien van het feit dat binnen die 3 groepen er ook weer heel veel sub-zaken zijn. Bij de manier van lesgeven aan iemand met ADHD kijken we eerst naar de vorm maar ook naar de persoon zelf. Ieder persoon is uniek en moet ook zo benadert worden. In algemene zin vermijden we dubbelzinnige woorden. We snijden de bocht niet letterlijk af en er is een groot verschil tussen een straat en een weg. De ene persoon zal juist veel baat hebben bij plaatjes, tekst en stap voor stap uitleg waar een ander liever doet, ervaart en daarna gecorrigeerd wil worden. Van fouten maken leer je, maar teveel hetzelfde doen kan vaak frustrerend werken. Of is iemand juist het type doorgaan totdat het goed gaat en dat als vaste waarde hebben, foutmarges en variabelen verkleinen voor de toekomst. Afgezien van het feit dat het verkeer 1 grote variabele is. Voor ons is het in de lesauto simpel: ieder persoon is uniek en heeft zijn eigen benadering en manier van leren. En dat is voor ons de rode draad in de instructie. Door (bij)scholing hebben we goede kennis van zaken, door ervaring opgebouwd door de jaren heen weten we dit ook op unieke wijze toe te passen in de praktijk. Wie het lied heeft geschreven of waar het vandaan komt, geen flauw idee. Leuk (en herkenbaar..) is het wel en kan een goed uitgangspunt zijn om iemand te leren begrijpen (en benaderen): Ieder zingt zijn eigen lied: Dyscalculie-lied 3 maal 3 is… ehhhhh… 6? …7? …33? …9? …12? Ieder zingt z’n eigen lied Als ik dit niet tellen kan Dan zing ik lekker niet! Dyslexi-lied Dire maal dire si ngeen Ieedr zgnit z’n egein leid Deir mala dier is neeng Ki sanp dti leidej neit! Klassiek Autisme-lied Drie maal drie is negen Ik zing hier mijn eigen lied Zing ik dan door alles heen Dan merk ik dat toch niet! ODD-lied Drie maal drie is zeven Ik vind dit een heel stom lied Als je wilt dat ik dit zing Dan zing ik het dus niet! ADHD-lied DRIE MAAL DRIE IS NEEEEEEGEEEEEEN!!! IEDER SCHREEUWT Z’N EIGEN LIED!!! IK ZING DIT LIED WEL HONDERD KEER!!! WANT STOPPEN KAN IK NIET!!! ADD-lied Drie maal dr… hé, een vogel! Zingen? …o ja. Drie maal drie is negen Ieder… mooi weer buiten zeg! Wat? O ja. Ieder zingt z’n eigen lied Drie maal… ehhhh… Wat deed ik hier ook al weer? Asperger-lied 312 maal 3754 is 1171248 Ik maak wel mijn eigen lied Want ik ben wel heel erg slim Maar mensen snap ik niet Gilles de la Tourette-lied Drie maal drie is negen Ieder *tic* ieder zingt z’n eigen *tic* eigen *tic* eigen lied Als ik nu maar heel snel zing Dan scheld ik misschien @#$%@#$$ niet Oeps… Te laat *tic* laat *tic* laat..
Meer posts
Share by: