Blogopmaak

CBR rijschoolzoeker, een goed of slecht idee

Joeri • sep. 16, 2021

Eigenlijk alle 2, zowel heel goed maar ook slecht. Waarom?

De rijschoolzoeker geeft een goed 1e beeld over een rijschool. Hoeveel examens doet de rijschool, hoeveel % slaagt in 1 keer en wie lukt het tijdens een herexamen. Vergelijk dat met het slagingspercentage op die individuele locatie en ander rijscholen om een goed beeld over de kwaliteit van de betreffende rijschool te krijgen. Of niet?

Dat % is leuk, maar verteld niets over het aantal rijlessen, het type kandidaat of de invloed van bijvoorbeeld de examinator om maar een paar punten aan te halen. Uit betrouwbare bron weten wij dat er een andere rijschool in deze regio is die een leerling minimaal 50 uur laat rijden voordat er überhaupt nagedacht wordt over een examen. Tel daar de huidige wachttijd (dik 2 maanden) bij op, grofweg 8 extra lessen dus, en dan wordt het slagen (en dus het slagingspercentage) een heel stuk gemakkelijker. Maar dus ook veel duurder (te duur…) voor de leerling.

Alle examinatoren bij het CBR hebben dezelfde opleiding, meten volgens dezelfde lat en beoordelen naar eer en geweten. Toch gebeurt het helaas maar al te vaak dat er een (onnodige) gespannen sfeer is in de auto die niet wordt weggenomen en daardoor het examen beïnvloed. Gelukkig horen we regelmatig van onze leerlingen dat ze een leuke rit hebben gehad met de examinator, ook van diegene die gezakt zijn. Echter valt het op dat er een paar tussen zitten waar je vooraf eigenlijk al weet dat het een zware rit gaat worden. En deze factor zie je nergens terug. Sterker nog, de laatste tijd lezen we overal dat er naar de rijscholen gekeken moet worden, waar wij de instructeurs eerder vragen stellen bij het empathisch vermogen van sommigen. https://www.rijschoolpro.nl/rijschool/2021/02/16/pechtold-kandidaten-moeten-beter-voorbereid-op-examen-komen/

Ons percentage is gezakt de afgelopen maanden. Stonden wij eerst op 73%, staan we nu op 59%. (September 2021, bron: CBR). Hoe kan dat? We hebben 3 leerlingen gehad met ieder hun eigen uitdagingen. Hoog in de ADHD, Extreem zenuwachtig gecombineerd met een dosis perfectionisme en 1 leerling die elke keer weer van zichzelf de perfecte rit moest neerzetten. En bij alle 3 waren er meerdere examens voor nodig voordat er dat verlossende woord kwam. Wij zijn een kleine rijschool, dit soort zaken hebben grote invloed op ons %. Doen wij gemiddeld 30 examens per jaar, zijn er 8 examens nodig dan weegt dat heel zwaar. De grotere spelers zullen hier heel veel minder last van hebben. Je kan iemand nog zo goed voorbereiden, soms heb je gewoon een dosis geluk nodig. Wat is ons huidige %: https://www.cbr.nl/nl/service/nl/rijscholen/015-rijopleidingen.htm

Het cijfer geeft dus de algemene kwaliteit van de rijschool weer, maar niet de specifieke behoefte van de leerling of de uitdaging die je als instructeur krijgt. In alle eerlijkheid, alle 3 de leerlingen waren goed voorbereidt wanneer het gaat om hun rijvaardigheid. Echter voor alle 3 bleek het examen toch mentaal te zwaar. Er zijn rijscholen gespecialiseerd in deze groep mensen, die hebben doorgaans geen hoog slagingspercentage, maar leveren wel uitstekende bestuurders. Dat laat de rijschoolzoeker niet zien.

Het CBR is een campagne gestart om de kwaliteit van de rijscholen te verbeteren. (https://www.cbr.nl/nl/over-het-cbr/over/laatste-nieuws/nieuws/vergroot-je-kans-om-in-1x-te-slagen-met-onze-tips-.htm). Een goed initiatief. Zelfs met onze 59% zitten we ruim aan de goede kant van de medaille. Echter wordt er geen rekening gehouden, of uitleg gegeven, over bovenstaande punten. En dat is begrijpelijk maar wel heel jammer. Eigenlijk worden we gedwongen nu langer te lessen, later het examen aan te vragen en dus nog meer geld vragen voor het rijbewijs. En dus betaald de leerling de prijs omdat het CBR een hoger slagingspercentage wil.

En dan vergelijk ik eigenlijk alleen maar onze rijschool met de collega’s hier in de buurt. Andere delen van het land hebben dit probleem veel minder lees ik op de diverse forums. Zou het CBR niet beter even de moeite moeten nemen om op individueel niveau te kijken.. En die prijsvechters waar je met 10 rijlessen al examen mag doen aanpakken. Zou een hele hoop ergernis schelen.

Voor tips over slagen voor het examen kan je onze andere blog lezen: https://www.015rijopleidingen.nl/tips-voor-het-cbr-praktijkexa-em

21 mrt., 2024
Ik zeg....denk hier eens goed over na....geen voorbereiding en dan in enkele uurtjes les alle theorie regels beheersen?? De inhoud van een heel boek kennen in een ochtendje en een deel van de middag? Je zal ongetwijfeld je examen gehaald hebben maar ze stampen dan ook werkelijk alleen de vragen erin die je die middag krijgt. Hoe zullen ze aan die vragen komen vraag ik mij dan af. Ik heb weleens gevraagd om als instructrice een dagcursus bij te mogen wonen zodat ik weet waar ik mijn leerlingen heen zou sturen. Er werd mij gevraagd leerlingen daarheen te sturen. Wat schetst mijn verbazing als instructrice werd ik geweigerd de cursus bij te wonen. Ik wilde gewoon betalen hoor. Dan klopt er in mijn ogen iets niet. Het is onmogelijk dat je alle regels beheerst en alle betekenissen van de verkeersborden kent. Erg jammer want je kunt ze dan ook niet in de praktijk toepassen. Vele leerlingen hebben hun theorie maar komen op een kruising aanrijden en weten niet of het nu een voorrangskruispunt of gelijkwaardig kruispunt is. En wat is nu eigenlijk het verschil tussen voorrang verlenen en voor laten gaan? Of het verschil tussen, verkeer, weggebruikers, bestuurders enz. Hebben jullie er weleens over nagedacht dat ook de autotheorie over mensenlevens in het verkeer gaat? Ja ook je eigen leven! Heel hard gezegd zou ik zeggen....zorg dat je donorcodicil in orde is, je red er levens mee. En daarnaast.....het niet beheersen van de autotheorie kost je heel wat meer dure praktijklessen omdat je de regels niet kan toepassen. Die zal je tijdens de praktijklessen allemaal moeten aanleren en dat kost tijd. Thuis twee weekjes goed studeren kost echt veel minder euro's. Met vragen omdat je het niet begrijpt kun je altijd bij mij terecht. Succes met leren!! Vandeweek had een leerling een dagcursus bij aankomst kon de leerling wel de uurtjes les volgen maar ze waren de leerling vergeten in te plannen voor het examen. Tsja.....zo houden ze je ook nog eens aan het lijntje www.autorijschoolodette.nl
door joeri 23 jan., 2023
Hard natuurlijk. Gewoon even lekker volume op 10 tijdens de warming up, lekker inschieten op het ritme en jezelf oppeppen voor de wedstrijd. Maar daar gaat dit stukje nu net niet over.
door joeri 20 okt., 2022
Daar kan ik mijzelf zo aan ergeren
22 mei, 2022
 Je wilt je rijbewijs halen en je gaat zoeken: typt rijschool en je plaatsnaam in en plop, daar komen resultaten
door joeri 21 feb., 2022
Dat is er niet beter op geworden de afgelopen periode.
door joeri 15 feb., 2022
Goedkope lessen, hoog slagingspercentage, goede referenties of juist een goed gevoel?
door joeri 05 jan., 2022
Zoveel als nodig om een goede bestuurder te worden!!
door joeri 01 jan., 2022
3 glazen alchohol op 1 avond is eigenlijk al teveel, zelfs voor de allerbeste bestuurder. Wees slim, zoek een BoB of neem een taxi of uber!
door joeri 02 dec., 2021
Mag je eindelijk rijden, zijn er strengere regels
ADHD Rijles verkeer
door joeri 30 okt., 2021
Er zijn 3 soorten ADHD (Inattentive, Hyperactive en Combined) met daarnaast nog een veel groter spectrum aan verwante zaken zoals autisme. Afgezien van het feit dat binnen die 3 groepen er ook weer heel veel sub-zaken zijn. Bij de manier van lesgeven aan iemand met ADHD kijken we eerst naar de vorm maar ook naar de persoon zelf. Ieder persoon is uniek en moet ook zo benadert worden. In algemene zin vermijden we dubbelzinnige woorden. We snijden de bocht niet letterlijk af en er is een groot verschil tussen een straat en een weg. De ene persoon zal juist veel baat hebben bij plaatjes, tekst en stap voor stap uitleg waar een ander liever doet, ervaart en daarna gecorrigeerd wil worden. Van fouten maken leer je, maar teveel hetzelfde doen kan vaak frustrerend werken. Of is iemand juist het type doorgaan totdat het goed gaat en dat als vaste waarde hebben, foutmarges en variabelen verkleinen voor de toekomst. Afgezien van het feit dat het verkeer 1 grote variabele is. Voor ons is het in de lesauto simpel: ieder persoon is uniek en heeft zijn eigen benadering en manier van leren. En dat is voor ons de rode draad in de instructie. Door (bij)scholing hebben we goede kennis van zaken, door ervaring opgebouwd door de jaren heen weten we dit ook op unieke wijze toe te passen in de praktijk. Wie het lied heeft geschreven of waar het vandaan komt, geen flauw idee. Leuk (en herkenbaar..) is het wel en kan een goed uitgangspunt zijn om iemand te leren begrijpen (en benaderen): Ieder zingt zijn eigen lied: Dyscalculie-lied 3 maal 3 is… ehhhhh… 6? …7? …33? …9? …12? Ieder zingt z’n eigen lied Als ik dit niet tellen kan Dan zing ik lekker niet! Dyslexi-lied Dire maal dire si ngeen Ieedr zgnit z’n egein leid Deir mala dier is neeng Ki sanp dti leidej neit! Klassiek Autisme-lied Drie maal drie is negen Ik zing hier mijn eigen lied Zing ik dan door alles heen Dan merk ik dat toch niet! ODD-lied Drie maal drie is zeven Ik vind dit een heel stom lied Als je wilt dat ik dit zing Dan zing ik het dus niet! ADHD-lied DRIE MAAL DRIE IS NEEEEEEGEEEEEEN!!! IEDER SCHREEUWT Z’N EIGEN LIED!!! IK ZING DIT LIED WEL HONDERD KEER!!! WANT STOPPEN KAN IK NIET!!! ADD-lied Drie maal dr… hé, een vogel! Zingen? …o ja. Drie maal drie is negen Ieder… mooi weer buiten zeg! Wat? O ja. Ieder zingt z’n eigen lied Drie maal… ehhhh… Wat deed ik hier ook al weer? Asperger-lied 312 maal 3754 is 1171248 Ik maak wel mijn eigen lied Want ik ben wel heel erg slim Maar mensen snap ik niet Gilles de la Tourette-lied Drie maal drie is negen Ieder *tic* ieder zingt z’n eigen *tic* eigen *tic* eigen lied Als ik nu maar heel snel zing Dan scheld ik misschien @#$%@#$$ niet Oeps… Te laat *tic* laat *tic* laat..
Meer posts
Share by: